Kehotuntuma

TRE-ohjaajakoulutuksen aikana meidän koulutettavien tuli lukea muutama syventävä kirja. Yksi niistä oli Peter Levinen 'Kun tiikeri herää - Trauma ja toipuminen'. Kirjan suomennos oli pitkään loppuunmyyty, nyt siitä on jälleen uusi painos saatavilla.

Levinen kirjassa käsitellään mm. kehotuntumaa, englanniksi 'felt sense'. Amerikkalainen filosofi-psykologi Eugene Gendlin otti kyseisen termin käyttöön kirjassaan 'Focusing' (v.1981). Seuraava lainaus on alunperin tuosta teoksesta.

"'Kehotuntuma' ei ole mielen kokemus, se on fyysinen kokemus. Fyysinen. Se merkitsee kehollista tietoisuutta tilanteesta, ihmisestä ja tapahtumasta. Se on sisäinen aura, joka kattaa kaiken, minkä tunnet ja tiedät tietystä kohteesta tiettynä ajankohtana. Se käsittää kaiken tämän, ja välittää sen yhdellä kertaa ennemmin kuin yksityiskohta kerrallaan."

Itselleni kehotuntuma oli ihan uusi termi, ja kokemuksena sellainen, johon olin kadottanut yhteyden jossain vaiheessa elämäni polkua. Levine kirjoittaa: "Tietoisuus kehosta ja sen aistimuksista tekee mistä tahansa kokemuksesta voimakkaamman" (Kun tiikeri herää, 3. painos, 2019, s.79). Itseni oli aloitettava lyhyistä tiedostamisen hetkistä, jotta asettuminen kehoon ei tehnyt henkisesti liian kipeää. Kehomme käyvät läpi jokaisen elämäntapahtuman jonka elämme, ja toisinaan traumat varastoituvat kehoon, jos niille ei ole sijaa purkautua. Näin ihminen voi hiljalleen kadottaa yhteyden kehoonsa. Levine opastaa kirjassaan, kuinka kehotuntumaa voi lempeästi käyttää traumojen purkamiseen, tunnottomien kehonosien sulattamiseen. Oma kokemukseni on, että myös TRE vahvistaa kehotuntumaa, etenkin jos täristessä tietoisesti seuraa ja tunnostelee, missä tärinä kulloinkin tuntuu. Myös joogaaminen, meditoiminen, ja mikä tahansa harjoitus, joka ohjaa huomion kehoon ja sen tuntemuksiin, edistää kehotuntumaa.

Seuraava lainaus Levinen kirjasta 'Kun tiikeri herää' (3. painos, 2019, s.80) auttaa ymmärtämään kehotuntuman olemusta näin:

"Kehotuntuma kattaa moninaisen valikoiman alati vaihtuvia sävyjä. Kokemamme tunnot ovat yleensä niin hienovaraisia ja monitahoisia, että emme pysty kuvaamaan niitä sanoilla. Kuvittele seuraavia lauseita lukiessasi, kuinka paljon enemmän voit kokea kuin ilmaista:

Kun katselet Alppien hehkussa kylpevää vuorenhuippua; kun näet sinisen kesätaivaan, jolla purjehtii valkeita pilviä; kun menet jalkapallo-otteluun, ja saat sinappitahran paitaasi; kun tunnet meren pärskeet aallon murtuessa kiviin; kun kosketat avautuvaa ruusua tai ruohonlehteä, jolla on pisara aamu-usvaa; kun kuuntelet Brahmsin konserttoa; kun katselet kirjavasti puettujen lasten ryhmää, joka laulaa etnisiä lauluja; kun kävelet hiekkatietä maaseudulla; kun vietät aikaa ystäväsi kanssa."

Kehotuntuma on syvä kokemus meneillään olevasta hetkestä. Tietoisesti kehossa eläminen on avannut itselleni laajemman ja syvemmän maailman. Kaikki ympärillä tapahtuva tuntuu herkemmin ja syvemmin, ja toisaalta omassa kehossa tietoisesti läsnäoleminen vähentää ulkopuolisten ärsykkeiden ihon alle menemistä. Tunnen itseni paremmin, enkä kyseenalaista ja epäile itseäni samassa määrin kuin ennen. Keho kertoo, mikä on totta. Luottamus oman kehon viestejä ja tuntoja kohtaan on ajan ja kokemusten myötä kasvanut. Samalla terve itsekriittisyys ja kyseenalaistaminen on säilynyt. Kehotuntuma on tuonut turvallisuuden tunnetta elää omassa kehossa, ja tässä maailmassa. Koti on tässä, kehossa. Hengitän, ja kiitän elämästä. ♡